Menu

Sund kost giver sundt hår

3. januar 2020 - Helse og sundhed

Drømmer du om et sundt, smukt og kraftigt hår? Samt flotte negle, som ikke knækker? Der er ingen tvivl om, at din kost påvirker dit hår og dine negle. Her kan du få mere information om, hvad du selv kan gøre for at få et sundt og kraftfuldt hår og stærke negle. 

Fedtstoffer, vitaminer og dit blodsukker

Fedtstoffer er vigtige for, at dit hår og dine negle holder sig smukke og stærke. Det samme er vitaminer og mineraler. Dit blodsukker spiller også en central rolle i hvordan dit hår og dine negle ser ud. Det er derfor en god idé, at du sørger for så vidt muligt at holde det stabilt. 

Gode og sunde madvaner med de rette mineraler og vitaminer er altafgørende for, hvordan dine negle og dit hår ser ud. Det er derfor en god idé, at du sørger for at få de rigtige og de vigtige vitaminer og mineraler gennem din kost.

En sund og varieret kost er ikke kun godt for det flotte hår og de smukke negle. Nej, der følger mange gode grunde til at vælge en sund kost. 

Der findes forskellige slags B-vitaminer. B-vitaminer er vigtige for din krop, og har du ikke nok af disse, vil det nemt kunne ses på dine negles og dit hårs tilstand. Er man i underskud af B-vitamin – især biotin og niacin – kan det i værste fald forårsage hårtab. 

Du kan dog selv hjælpe det godt på vej. Spis de rigtige madvarer som er fyldt med alle de vigtige vitaminer inklusiv B-vitaminer. B-vitaminet finder du i mange forskellige madvarer. Blandt andet gennem ærter, majs, grønkål, nødder, brune ris og grønne salater. 

C-vitamin er også vigtige vitaminer for en sund krop. Især immunforsvaret har stor gavn af c-vitaminer, fordi det hjælper kroppen til at producere kollagen. Kollagen er nemlig det protein, som er utrolig vigtigt for, at vi får et fyldigt og smukt hår.

Start din dag med friskpresset juice

Faktisk kan et glas friskpresset juice være en rigtig god og sund vitamin kilde. I virkeligheden en sund kilde til et kraftigt hår og stærke negle.  Du kan blande din juice med forskellige lækre og velsmagende frugter, som har et stort indhold af de rigtige vitaminer og mineraler. Frugt og grønt som har et højt indhold af B og C vitaminer, kan med stor fordel anvendes.